Scandalul privind clientul Telekom și cum poți vorbi mai mult de 24 de ore într-o zi
O înregistrare audio a unui client Telekom supărat pe operator circulă pe Internet. Omul este nemulțumit că operatorul i-a suspendat serviciile pe motiv că s-a folosit abuziv de acestea.
Mai exact, după cum se aude din discuția cu angajata de la call-centerul Telekom, bărbatul ”a vorbit mai mult de 24 de ore într-o zi”. Nu puțini au fost cei care au spus că răspunsul angajatei Telekom este absurd, dar explicația este una cât se poate de logică.
Cei de la Telekom au trimis, la cererea PLAYTECH, un răspuns oficial. „În urma înregistrării în ultima perioadă a unui trafic nefiresc de voce mobilă, Telekom Romania a implementat o serie de măsuri pentru a asigura accesul la servicii de telefonie mobilă pentru toți clienții săi, la parametri optimi. Printre măsurile implementate se numără identificarea și restricționarea unui număr de cartele preplătite si abonamente de pe care s-a efectuat zilnic un trafic de voce mobilă extrem de ridicat, în special prin folosirea funcțiilor de apel în așteptare și conferință, care a indicat o utilizare artificială a serviciilor de telefonie mobilă”, au declarat reprezentanții grupului de companii Telekom Romania.
Mai exact, cei care s-au trezit cu abonamentele suspendate și cu cartele blocate au înregistrat un trafic de voce de până la 80 de ori mai mari decât media normală pentru utilizatorii care beneficiază de oferte similare. ”Prin trafic nefiresc ințelegem un trafic semnificativ mai mare, de până la 80 de ori mai ridicat în unele cazuri, decât traficul mediu efectuat de clienții care beneficiază de oferte similare. Astfel, în anumite situații, traficul a depășit 24 de ore de convobiri efectuate într-un interval de 24 de ore, acest lucru fiind posibil prin utilizarea unor servicii care permit realizarea de apeluri simultane, prin intermediul funcțiilor de apel în așteptare și conferință”, au mai declarat reprezentanții Telekom, pentru PLAYTECH.
De ce ai vorbi atât de mult la telefon?
Utilizatorul din înregistrarea de mai sus nu este singurul care s-a trezit cu serviciile blocate și nici singurul care a abuzat de oferta Telekom Romania. Scandalul a început din cauza unei campanii prepay Vodafone, intitulată ”Când te sună prietenii, primești NET și telefon!”. Astfel, pentru fiecare minut primit pe un număr de cartelă Vodafone din altă rețea, utilizatorii primesc 10MB și 10 puncte de credit cu care își pot achiziționa un smartphone. Apelurile primite de la alt număr Vodafone sunt recompensate doar cu un MB de net și un punct de credit pentru fiecare minut. Mai mult, utilizatorii din alte rețele se pot înscrie în campanie și pot primi, la fel ca mai sus, 10MB și 10 puncte de credit pentru fiecare minut de convorbire cu un utilizator Vodafone.
Nu este greu de imaginat că multă lume a sărit pe promoția Vodafone, punând în dificultate ceilalți operatori, lăsând telefoanele în apeluri peste noapte și apelând simultan mai multe numere din rețeaua concurentă.
De ce este considerat astfel de comportament drept ”abuziv”
În primul rând, din cauza tarifelor de interconectare pe care le plătesc operatorii. Mai exact, pentru fiecare apel efectuat către altă rețea, un operator plătește 0,96 eurocenți pe minut. Având în vedere că abonamentele și ofertele PrePay nelimitate au apărut ca urmare a unor studii de piață și ale unor analize care au arătat că astfel de servicii pot fi profitabile pentru operatori și mulțumitoare pentru utilizatori, este ușor de înțeles decizia companiilor de a bloca unii clienți care abuzează.
Și, decizia este și una legală. În secțiunea de ”Termeni și Condiții” este specificat că tentativele de fraudă și abuzul pot fi pedepsite. De exemplu, în acest extras din condițiile folosirii unei cartele PrePay de la Telekom se regăsește următoarea definiție: ”«Frauda» reprezintă orice acțiune sau inacțiune a Utilizatorului care (i) constituie o încălcare sau o tentativă de încălcare a obligațiilor sale de utilizare sau legale, cu intenția de a produce fie companiei Telekom Romania Mobile fie unui terț, un prejudiciu de orice natură sau de a obține un folos necuvenit pentru sine sau pentru altul sau (ii) are drept consecință producerea unui asemenea prejudiciu sau obținerea unui asemenea avantaj”.
Deci, este stipulat clar faptul că cei care abuzează de ofertele nelimitate pentru a obține diverse ”foloase” vor fi penalizați.
De ce nu e bine să încurajezi un astfel de comportament
Pentru că tot pe tine te va dezavantaja. Este cunoscut faptul că ofertele PrePay în România sunt mult mai bune decât în alte țări europene și că ofertele nelimitate la noi sunt mai ieftine, mai multe și mai ofertante din alte părți. Asta se datorează și concurenței mari dintre operatori, dar dacă abuzurile de acest gen vor continua, nu doar operatorii vor avea de pierdut (din cauza daunelor de imagine când se iau astfel de măsuri), dar și noi, utilizatorii.
În momentul în care un număr mare de clienți prejudiciază o companie în interesul personal, compania respectivă va prefera să anuleze acele oferte și să aducă unele mai puțin avantajoase. Cei care cred că asta nu e o problemă și că pot oricând schimba operatorul, țineți minte ce am spus mai sus, privind concurența mare dintre operatorii de la noi. Dacă trei companii din patru care activează în România își fac bagajele și pleacă, rămânem cu un singur operator care deține monopolul. Iar asta nu are cum să fie bine.